Jeszcze do niedawna proces poszukiwania nowych pracowników wyglądał na dość prosty i ograniczał się do przekazania informacji o wakacie do urzędu pracy oraz zamieszczenia ogłoszenia na tablicy ogłoszeń. Ktoś szukał nowego pracownika wśród znajomych lub polecał pracę znajomym. Dziś proces pozyskiwania nowych pracowników wygląda inaczej i stał się nieco bardziej skomplikowany.
Gdzie zatem pracodawca może szukać dziś nowego pracownika?
Znalezienie dobrego pracownika zaczyna się od zrozumienia, kogo tak naprawdę firma poszukuje.
Szukasz złotej rączki, kelnera lub rekrutera? Może w Twoim zespole jest już osoba, która może być zainteresowana nowymi zadaniami? Być może człowiek, który przyjechał do Polski jako pracownik fizyczny kilka lat temu, już nauczył się już języka polskiego, ma prawo jazdy i mógłby zostać koordynatorem w Twojej agencji pracy. Albo pracownik biurowy jest w trakcie zdobywania wykształcenia wyższego, dokładnie w tym kierunku, jaki planujesz rozwijać w swojej firmie.
Przygotowanie oferty pracy
Pisząc opis stanowiska, bądź jak najbardziej zwięzły. Nie należy nadmiernie uszczegóławiać ani skracać tekstu z informacjami o wakacie. Ponieważ nie będzie to zachętą do odpowiedzi i przesłania CV. W ogłoszeniu rekrutacyjnym warto opisać warunki pracy, obowiązki przewidziane na stanowisko oraz wymagania, jakie stawiasz kandydatowi. Pisz tylko prawdę i nie przesadzaj.
Umieszczenie ogłoszenia
Przede wszystkim zacznij od poinformowania swoich krewnych lub znajomych o wakacie lub wyślij posta na Facebooku do znajomych z prośbą o pomoc.
Ogłoszenie o poszukiwaniu nowego pracownika należy umieścić na popularnych portalach poszukiwania pracy. Często na takich stronach możesz umieścić ogłoszenie za darmo. Ofertę pracy można również zgłosić w odpowiednim urzędzie pracy. Pośrednictwo pracy w urzędach jest bezpłatne. Po prostu umieszczasz ofertę pracy i czekasz na zgłoszenia kandydatów.
Pamiętaj, że ważne jest, aby publikować informacje o poszukiwaniu pracownika w sieciach społecznościowych i grupach według zainteresowań. Najprawdopodobniej specjalista, którego potrzebujesz, już tam jest. To jeden z najwygodniejszych sposobów na znalezienie i komunikację z kandydatem. Gdy znajdziesz odpowiedniego specjalistę, napisz do niego krótko i rzeczowo, na przykład: „Apik poszukuje pracownika fizycznego w naszej firmie. Chętnie omówię wszystkie szczegóły. Czekam na odpowiedź tutaj lub proszę o telefon..”
Umieść informację na własnej stronie internetowej. Zazwyczaj strona zawiera już informacje o firmie, artykuły na blogu z przydatnymi informacjami, które przyciągają potencjalnych pracowników.
Możesz także skorzystać z poleceń swoich partnerów, szukać nowych pracowników na targach i konferencjach. Wystarczy zadać sobie pytanie: gdzie mogą mieszkać moi przyszli pracownicy? Być może Twoją opcją na przyciągnięcie nowych pracowników będzie rozdawanie ulotek na koncertach i imprezach publicznych, na ulicy lub głośne omawianie wakatów w transporcie publicznym, gdy zaobserwujesz potencjalnych kandydatów.
Niektórzy pracodawcy korzystają z biur karier, które znajdują się w wyższych uczelniach.
Współpraca z firmą zewnętrzną
Jednocześnie coraz więcej polskich firm decyduje się na powierzenie poszukiwania nowych pracowników agencjom pośrednictwa pracy. Taka agencja jest firmą pośredniczącą między kandydatem a przedsiębiorstwem, w którym będzie następnie pracował kandydat. Pozwala to każdej ze stron zaoszczędzić czas i pieniądze. W szczególności agencje pośrednictwa pracy są przydatne, jeśli polscy pracodawcy chcą przyciągnąć pracowników z Ukrainy, Białorusi i Wschodu. Agencje często posiadają już szeroką bazę kandydatów, którzy przychodzą do biura agencji w poszukiwaniu pracy i potrafią szybko uzupełnić braki kadrowe do specyfiki organizacji. Agencje pośrednictwa pracy zatrudniają doświadczonych rekruterów, którzy wiedzą, jak pracować z dużym przepływem informacji i oceniać umiejętności zawodowe kandydatów. Dzięki temu z łatwością odnajdą dokładnie taki typ pracownika, jaki pracodawca wskazuje we wniosku. Agencje są zwykle odpowiedzialne za legalizację pracowników zagranicznych, wypłatę wynagrodzeń, i inne szczegóły dotyczące zatrudnienia. Pracodawca dzięki agencji pośrednictwa pracy oszczędza więc nie tylko czas, ale też całą procedurę z zatrudnieniem nowego pracownika. Ponadto, jeśli agencja działa na zasadzie outsorcingu pracowniczego, przedsiębiorca korzystający z jej usług może zakwalifikować koszty związane z nowym pracownikiem jako usługę zewnętrzną a nie kadrową.
Samodzielny rekruter
Do mniej znanych rozwiązań, dzięki którym można pozyskać pracownika to współpraca z samodzielnym rekruterem. Zwykle taki specjalista pracuje sam, a wynik jego pracy nie będzie gorszy od pracy rekrutera pracującego w dużym zespole. Będziesz jednak musiał poświęcić czas na znalezienie uczciwego rekrutera. Przeczytaj recenzje o pracy samodzielnych rekruterów lub zapytaj swoich partnerów.
Trudno powiedzieć, jakie rozwiązanie jest najlepsze aby znaleźć najlepszego pracownika dla firmy. Dla każdego pracodawcy dobry pracownik to coś zupełnie innego. Jednak każdy pracodawca chce takiego pracownika znaleźć i zatrzymać go na długi okres, aby mógł przynosić firmie wysokie zyski.